Tips til aktiviteter

Gjeng med ungdom sitter i solen. Foto: NTB scanpix

Kunst og håndverk

Landart: Når du er på tur, lag et motiv med stein, greiner, blomster osv. på bakken der du er. Ta et bilde og send gjerne til ingjerd.tesaker@ude.oslo.kommune.no eller farahs0609@osloskolen.no

Lag noe i denne perioden: Du kan tegne, male, strikke, sy (redesign) eller lage noen skulpturer. Ta bilde av det du lager og send til ingjerd.tesaker@ude.oslo.kommune.no eller farahs0609@osloskolen.no.  Til slutt kan vi ha en digital utstilling eller en utstilling på skolen når vi kommer tilbake.

Med tanke på påsken:

• lag et postkort, bilde eller noen 3D-gjenstander som beskriver påsken. Ta gjerne bilder av arbeidet ditt og send til oss. Vi trekker ut tre tilfeldige vinnere som får en premie.

KRØ

Onlinetrening: for dere som ikke ønsker å gå på tur. Finn er artig treningvideo på nett og kjør på!

Samfunnsfag

Britisk dokumentarserie hvor Reggie Yates tar oss med inn i ulike deler av verden for å finne ut hvorfor ting er som de er.

Folkeopplysningen: Andreas Wahl undersøker hvor lett vi lar oss påvirke, hvorfor vi tror på de mest usannsynlige ting og hvor sårbare vi er for å bli manipulert.

Grenseløs: 5 episoder à 15-20 min om ulike samfunnsaktuelle tema.

Uro: 5x40 min der programleder Leo Ajkic tar for seg ulike samfunnsaktuelle tema.

Flukt: 5x40 min der Leo Ajkic møter mennesker på flukt, blant annet noen som håper å få komme til Norge.

Supernytt: Nyheter for barn mellom 8 og 12 år.

Historie

Kampen om tungtvannet: Dokumentardrama på 6 episoder om tungtvannssabotasjen på Norsk Hydros anlegg på Rjukan.

World on Fire: Britisk drama på 7 episoder som framstiller krigen gjennom øynene på ulike hverdagsmennesker i Tyskland, Polen og Storbritannia. Serien forklarer ikke krigens store linjer, men skildrer godt hverdagen til ulike mennesker under krigen.

Naturfag

Nysgjerrigper: Her har du nettutgaven til bladet hvor du kan se og lese om mye spennende.

Illustrert vitenskap: Her har du nettutgaven til bladet med mange spennende artikler og videoer.

Viten.no – Naturfagsenteret: Et nettsted med gratis læringsressurser i naturfag. Logg deg inn med Feide- bruker.

Newton: Programserie som tar for seg naturfaglige eksperimenter, forklaring av pubertet, pussige påfunn, psykisk helse og mye mer.

Programmering

Scratach: Hvem sa programmering kun er for de som tar det som et valgfag på skolen? Her kan du lære deg noe nytt og spennende.

Fransk

Salade de fruits

Crêpes

Podkaster

Oppdatert: ca 15 min podkast med det du trenger for å henge med på sakene som alle snakker om.

Andre tips

Libby: en app med engelske e-bøker og e-lydbøker. Hvis du har lånekort fra Deichman bibliotek (for eksempel fra Furuset) og har en smarttelefon/nettbrett kan du laste ned appen Libby og enkelt låne, lese og lytte til e-bøker og e-lydbøker på engelsk.

Americanliterature.com: et gratis bibliotek med klassiske engelsk bøker og noveller.

Filmbib.no: en strømmetjeneste som gir deg gratis tilgang til norske kortfilmer og dokumentarfilmer med lånekort fra Deichman. Gå inn på nettsiden eller via appen Filmbib og logg deg inn med bibliotekkortnummer og PIN-kode.

SKAM fra NRK. Serien følger en vennegruppe de to første årene på videregående. Spennende, overraskende og drivende god. Den handler mest av alt om vennskap, men det er mye klokt forøvrig om å finne seg selv, å komme ut av skapet som homofil, psykiske lidelser, å leve som muslim i Norge, å stå opp for seg selv, osv.

18 fra NRK. Emrah er 18 og på vei inn i et farlig gjengmiljø. Et hardt ytre og penger betyr makt. Lojalitet er et absolutt krav.